
A klasszikus autók varázsa, akárcsak a De Tomaso Pantera 1972, nem csupán a múltba repít vissza, hanem értéket, stílust és egyfajta szellemiséget is közvetít. A régi autónak lelke van. Amikor végiggurul egy klasszikus jármű az úton, az emberek megállnak, megnézik, sőt, sokszor meg is tapsolják, mert ezek a gépek nem csupán közlekedési eszközök. Ezek az autók történeteket hordoznak magukban: egy letűnt kor formanyelvét, mérnöki szemléletét, sőt, életérzését. A polírozott króm, a mechanikus kattanások, a motorok mély morajlása mind-mind azt sugallják: „ez nem egy hétköznapi gép”. Ezek az élmények a mai napig ámulatba ejtik az rajongókat.
A klasszikus autók világa tele van legendákkal. Ezek közül most kettő kerül fókuszba: az egzotikus olasz-amerikai De Tomaso Pantera 1972, valamint a képernyők egyik legikonikusabb gépcsodája, a Knight Rider KITT auto. Ismerjük meg őket közelebbről!
De Tomaso Pantera 1972: az olasz-amerikai különlegesség
Az 1972-es De Tomaso Pantera egy különleges hibrid, de nem a hajtáslánc, hanem a származása miatt. A gyártó, az argentin származású Alejandro De Tomaso olaszországi bázissal működött, de az autó szíve, a motor az amerikai Ford-tól érkezett.
A Pantera egy középmotoros sportautó, amit a De Tomaso 1970 és 1992 között gyártott. A De Tomaso Pantera 1972-es változat már a korai szériák közé tartozik és jellemző rá a brutális 5.8 L-es V8-as Ford Cleveland motor, ami körülbelül 330 LE-t adott le. Ez az autó nemcsak szemet gyönyörködtető formájával hódított, hanem nyers erejével is. A De Tomaso Pantera 5,5 másodperces 0–100-as gyorsulásával és több mint 250 km/h végsebességével méltán emelkedett kultuszautóvá.
Különlegességét az is fokozza, hogy a Ford USA a Lincoln-Mercury kereskedői hálózatán keresztül forgalmazta, így az amerikai piacra is eljutott, ami akkoriban ritkaságszámba ment egy európai formavilágú, középmotoros autó esetében.
Knight Rider KITT milyen autó pontosan?
A Knight Rider sorozat (1982–1986) főszereplője, Michael Knight mellett, valójában KITT volt az igazi sztár. A mesterséges intelligenciával felvértezett, futurisztikus autó, ami képes volt önállóan gondolkodni, beszélni és megmenteni a gazdáját minden helyzetből. A Knight Rider KITT auto nézők sokaságát ejtette rabul és nemcsak a gyermekeket, mert a felnőttek is ámulattal figyelték, valamint vágytak rá. Sokakat érdekel azóta is, hogy a Knight Rider KITT milyen autó valójában.
A Knight Rider KITT auto egy 1982-es Pontiac Trans Am, amit a sorozat kedvéért alaposan átépítettek. A sötét-fekete kaszni, az ikonikus piros „scanner” fény az orrban, valamint a belső térben lévő sci-fi stílusú műszerfal egyedi megjelenést kölcsönzött a járműnek. A valóságban ugyan KITT nem tudott gondolkodni, de a sorozat rajongóinak „ő” volt a jövő autója, egy olyan gép, ami megelőzte a korát és örökre beírta magát az autós popkultúrába.
Ma már több replikát is építettek a rajongók és hazánkban is akad, aki egy működő Knight Rider KITT auto másolatot tart a garázsában.
Az OT rendszám előnyei: amikor a múlt hivatalosan is érték
Az OT rendszám (Oldtimer rendszám) a klasszikus autók „kitüntetése”. Az ilyen rendszám nem csupán esztétikai különlegesség, hanem komoly előnyökkel is jár a tulajdonosára nézve. Ezek többek között az OT rendszám előnyei:
- Kedvezőbb biztosítási díjak: az oldtimer járművekre általában kedvezményes éves díjakat kínálnak a biztosítók.
- Mentesülés bizonyos környezetvédelmi korlátozások alól: OT rendszámos járművekkel sok esetben be lehet hajtani olyan zónákba is, ahová a régi típusú, de nem minősített autóknak tilos.
- Közlekedési adómentesség: ezen kocsik után nem kell gépjárműadót fizetni.
- Ritkább műszaki vizsga: általában csak 5 évente kell vizsgáztatni az OT autókat.
- Eszmei érték, presztízs: a rendszám hivatalosan is elismeri, hogy az adott autó történelmi és műszaki értéket képvisel.
OT vizsga feltételei: nem minden régi autó oldtimer!
Ahhoz, hogy egy autó OT rendszámot kapjon, szigorú feltételeknek kell megfelelnie. Nem elég, hogy régi egy autó. Legalább 30 évesnek és eredeti vagy korhű állapotban kell lennie, lehetőleg dokumentált előélettel. A vizsga során a Magyar Veteránjárművesek Szövetsége (MAVAMSZ) által delegált szakértők átvizsgálják:
Az OT vizsga feltételei a legfontosabbakra vonatkozóan:
- Az autó karosszériája és alkatrészei eredetiek legyenek, vagy a korhű állapotnak teljesen megfelelőek.
- A motor, hajtáslánc és futómű működése megfelelő és üzembiztos.
- Az autó ne tartalmazzon modern tuning elemeket, mert a cél a korhűség.
- Megfelelő restaurálási minőség: rozsdamentes, esztétikus kivitel, gyári szín és belső tér.
- A sikeres vizsga után az autó jogosult az OT rendszám használatára és bekerül az oldtimer-nyilvántartásba. Ezt követően, 5 évente kell újravizsgáztatni.
Az OT vizsga feltételei és előnyeinek függvényében, ha van egy ilyen autónk, akkor bátran aknázzuk ki a benne lévő potenciált!